Links to the REVIEWS:

Vital Weekly [ENG]
A Closer Listen | by Richard Allen
[ENG]
Igloo Magazine [ENG]
Rękopis Znaleziony w Arkham [PL]
Only Good Music [PL]
Indie Rock Mag [FR]
Avant Music News [ENG]
Deuss Ex Machina [Turkish]

English version below…

Nowa płyta już jest.

Historia płyty “Remaining Sounds” zaczęła się dość przypadkowo. Podczas pracy nad moim nowym materiałem zacząłem tworzyć utwory, które dobiegały od tego, co już miałem przygotowane, a jednocześnie były dość spójne. Narodził się pomysł gromadzenia ich w oddzielnym folderze, po to by kiedyś do nich wrócić. I tak od października 2010 folder zaczął się zapełniać, do tego stopnia, że zapełnił się już na tyle, by spróbować wybrać utwory nadające się na nowe wydawnictwo.

Dlaczego “Remaining Sounds”? Większość utworów, które na początku powstały opierały się na “zamrożeniu” jednego, lub kilku dźwięków w efekcie Reverb. Tym samym udało mi się uzyskać ciekawe przestrzenie ambientalne, które były “dźwiękami pozostałymi” po tym co zagrało wcześniej. Te “pozostałe dźwięki” stały się potem bazą do stworzenia bogatszych struktur. Część tych długich pejzaży przeszło przez głowicę mojego starego magnetofonu szpulowego, by powrócić do komputera po przepuszczeniu przez program Gleetchlab 3.0.

Właściwie cały materiał oparty jest na dźwiękach nagranych gdzieś z otoczenia, bądź zagranych na gitarze. Jest spora ilość dźwięków narzędzi kuchennych i innych domowych urządzeń codziennego użytku. Naprawdę jedynym dźwiękiem, który pochodzi z komputera jest uderzenie “stopy”, które pochodzi bodajże z Rolanda.

Aktualnie materiał idzie do masteringu. Zostanie przepuszczony przez lampowy saturator Looptrottera, przez Krzyśka Orluka. Opowiem o tym niebawem. Kolejne stadia produkcji będę relacjonował już niebawem. Myślę, że sporą niespodzianką może być sposób wydania albumu. Sądzę, że spodoba się niektórym ortodoksyjnym wielbicielom techniki analogowej. Ale o tym już niebawem…

The history of the “Remaining Sounds” is long, and I think it’s easier for me to explain things in Polish. But still, just in short – the whole album contains only field recordings, sounds of the kitchen utensils, vacuum cleaner, and of course my guitars. The only sound on the whole album which is from the computer is the Roland kick drum, used in one track.

I also used my old tape recorded to “destroy” the soundscapes I recorded with the “freeze” option of the Reverb effect. The sounds from the tape were processed with the Gleetchlab 3.0 which is an amazing software.

Soon I will tell how the album will be released and I hope this will be interesting for the people who love analogue sounds! Stay tuned!

I really like the sound of the tape. It adds this vintage analogue sound to the music, which I really like. I used my old SONY TC-252 tape recorder to add that analogue touch to my recordings. Therefore things I recorded in Ableton, were than recorded on the tape and returned to the computer via Gleetchlab 3.0.  The fact that the head of the recorder is worn out adds even more old style analogue hiss and sounds which were earlier considered unwanted by many producers. But I like them very much. You will hear many of that sounds on the upcoming album “Remaining Sounds“.

I also bought a nice Tascam Porta 07, a 4-track cassette multitracker. I don’t have experience with it, but I think I am going to prepare some new sounds just with it and my other analogue instruments.


Tape and Gleetchlab – they play together on “Remaining Sounds


My new old Tascam

Jak powstały “dźwięki pozostające”? Poniżej przedstawiam jeden z przykładów.

Kiedyś grzebiąc w szafce żony znalazłem urządzenie, dawno już nie używane, które służy do przeciskania ziemniaków. Okazało się, że element główny urządzenia wydaje z siebie piękny dźwięk – po uderzeniu brzmi jak piękny dzwonek.


Nagrałem dźwięk jaki wydaje ten element wyposażenia kuchennego. Wrzuciłem go do Samplera w Ableton Live. I oto efekt – dźwięk brzmi tak (tutaj z nałożonym reverbem i obniżoną tonacją):

Następnie można zagrać dowolne dźwięki na klawiaturze i złapać “zamrożenie”. Dźwięk ten po “zamrożeniu” reverbu staje się takim właśnie dźwiękiem “pozostającym”. Można nie dotykać już niczego, wyłączyć wszystkie ścieżki a ta przestrzeń dźwiękowa i tak będzie grała. Dodałem więc kolejną ścieżkę w Abletonie i nagrałem ten dźwięk. Brzmi to tak:

Oczywiście jest to tylko przykładowa ścieżka. Następnie takie przestrzenie lądowały zwykle na taśmie magnetycznej, by powrócić do komputera poprzez Gleetchlab, albo wprost do Ableton Live.

How to prepare “Remaining Sounds” – short English version.

This is just a one example. I found an old kitchen utensil. It was used to make mashed potatoes. I recorded the sound of it. Than I used Sampler in Ableton Live to make a melody. Of course I used the reverb effect. Than the sounds of the melody were “frozen” with the  freeze option of the reverb. So here you are – a nice soundscape made with just an old kitchen utensil.

See the sounds above – the first one is the pitched sound of the kitchen utensil, and the second sound is the frozen soundscape.
————————————–
To create one of the tracks from “Remaining Sounds” I used this improvised live recording. You can download it and use in your recordings. Just let me know if you do it. I would like to listen to your tracks.

To record it I used only one old Chinese cymbal (probably 30 or 40 years old, made in Wuhan) + bow and Gleetchlab 3.0. I got this cymbal from my friend Zen Lu who used it quite a lot recently.  Than I found two loops I liked and used it in the new track.


————————————–
The process of mastering will be finished soon. I am preparing not only music, but also some videos. When the mastering is finished I will add mastered music to the first video.

I still haven’t chosen the titles of the tracks. Below you can see the photo of the page I use to note my ideas. You can read the unofficial titles of the tracks which I used while creating them. They even suggest how the tracks were created and which instruments I used. There is also a list of the titles I want to use. Still, I haven’t decided yet. You can also see some traces of the green tea I drunk while composing. There is also one suggestion how the album will be released. Try to find it! If there are things you don’t understand, please let me know, I’ll try to explain.

Click HERE to see the BIG version which can be magnified.

————————————–

The mastering of the “Remaining Sounds” was made by my friend Krzysztof Orluk (his latest album “Blurred Reflection” was published by Databloem). Apart of using his new gear, he also used the analogue device created by Andrzej Starzyk (Looptrotter). Andrzej made an analogue tube saturation system. It is a stand alone, fully functional device. Later he incorporated this analogue system into his latest original creation called Monster Compressor. Monster Compressor is a hi-end studio rack which gets very good reviews on Poland and therefore many studios which like the warm analogue sound decide to purchase this hand made device. I think Monster will soon be used worldwide.


Analogue tube saturation system by Looptrotter


Monster Compressor by Looptrotter
————————————–

After quite a long time I finally found a great label, i.e. Dynamophone.com. The founder of this label, Evan Sornstein has some really nice editions and interesting albums in the catalogue of his “bedroom label”. I was really glad I could join the crew!

In the late 2011 I was almost ready with the whole album, but I experienced a Hard Drive crash. I lost some material prepared for the album, but still I was in the good mood to create some new tracks. So the last two tracks were recorded in the late 2011 beginning of the 2012. In fact the last one contains some loops which come from my “no laptop session“, while I couldn’t use the laptop because of the broken Hard Drive.

Finally the album was ready. Now you can get the whole thing as a download or a nice ekopack CD. The cover contains some photos of mine showing the tools and toys I used to record the album. You can also get a special version of the CD with a set of postcards wrapped in the reel-to-reel tape!
Grzegorz Bojanek ~ Remaining Sounds

Here is the video for the track “Remaining Motionless

_____________________________________
And the track “Broken Heroes Never Drink Cola

_________________
Links to the REVIEWS:

Vital Weekly [ENG]
A Closer Listen | by Richard Allen
[ENG]
Igloo Magazine [ENG]
Only Good Music [PL]
Rękopis Znaleziony w Arkham [PL]
Indie Rock Mag [FR]
Avant Music News [ENG]
Deuss Ex Machina [Turkish]

————————————–